Panasonic DMC-FZ150 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 24 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic DMC-FZ150 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Travel 20-07-2013
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Accu loopt nu sneller leeg naar mijn mening.
Heb het toestel nu een jaar.
Een dagje Terschelling en 65 foto's verder en even op de boot de foto's terug kijken... 'past' accu leeg.
Heel gek want ik was eerder juist tevreden over de duur van de accu.
Ook heb ik het gevoel dat de accu sneller klaar is met laden. (lampje uit) maar hij geeft wel de volle blokjes op de camera.

Eens kijken hoe dit verder gaat en of er evt ook een sterkere accu is voor dit model

adst 15-01-2013
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Prima toestel. Hiervoor had ik een Panasonic FZ28 met dezelfde Leica-lens. Ik heb lang getwijfeld tussen dit toestel en de Canon SX50HS, die inclusief cashback nagenoeg hetzelfde bedrag kost. Uiteindelijk heeft de kwaliteit van de foto's (lees lens) de doorslag gegeven. De Canon laat bij inzoomen redelijk vaak een dubbele rand ontstaan bij scherpe tegenstellingen. Afgelopen zondag ben ik de natuur in geweest en heb een aantal prachtige foto's genomen.

guydr 14-01-2013
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Heb deze camera dan toch maar gekocht, om naast mijn sx40 te gebruiken, voor de prijs van 339€ moest ik het niet laten. De fotokwaliteit vind ik uitstekend, er is wel een kleine nuance van kleuren ten opzichte van de sx40, maar ze zijn van beide cameras zeker niet slecht (de kleuren van de canon is wat meer echt). Mogelijkheeden heb je bij deze camera zeker genoeg, pluspunt is het raw-formaat. Gebruiksgemak, vormgeving en degelijkheid krijgt ook een 10, het voordeel bij de panasonic is dat er wel een zonnekap bijgeleverd word (niet het geval bij de sx40)

Toontje35 20-08-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Allereerst op zoek gegaan naar een spiegelreflex. Toch weer het probleem van lenskeuze (1 grote of meerdere). Maar eens gekeken naar een "hybride". Nikon/Canon Uiteindelijk de Panasonic gekozen. Wat duurder. Maar beoordelingen over de kwaliteit foto's hebben mij over de streep getrokken. Wat minder zoombereik als de andere 2. Maar dat ik heb ik niet gemist afgelopen op mijn vakantie naar Frankrijk. Bovendien zoveel zoom is bijna niet uit de hand te fotograferen.
In het gebruik vind ik het toestel prettig. Pakt lekker vast, stabiel. Snel klaar voor gebruik. batterij gaat lang mee! Even wennen aan het open klappen van het scherm. Maar prima.
Veel mogelijkheden. Uiteraard lang niet alles gebruikt. Uiteindelijk mooie foto's. Veel foto's genomen met diafragma voorkeuze. Scherp. Macrofoto en portret vind ik ook prachtig. Zoomopnamen blijven (tot op zekere hoogte) scherp. Licht eraan hoe stabiel jezelf bent!
Ik ben zeer tevreden met de camara. Licht voor vele doeleinden te gebruiken.
Filmen heb ik nog echt gedaan met het toestel.
Aanrader!

Toontje35 17-09-2012

@Peter
Nee, de rest (ISO en sluitertijd) laat ik de camera kiezen.
Ik maar daar ook nog eens mee gaan experimenteren.

peter qsx 24-08-2012

ik ken de zoektocht. de spiegelreflex is vooral door het extra lenzen verhaal prijstechnisch en extra gewicht toename, grote tas voor veel hobby/vakantie fotografen een twijfelaar. De fz150 is de beste uit de superzooms maar ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb te wachten op de fz200. (f2,8 over 600mm range is uitzonderlijk en daarmee is de betere lichtgevoeligheid van spiegelreflexen ook meteen geen issue meer.) Ben overigens erg benieuwd naar de reviews fz150 vs fz200 in de fotowereld. kijken of de hogere prijs het waard is.
Als je de diafragmavoorkeuze gebruikt zet je de ISOwaarde ook vast? (dus alleen tijd als variable)

travel 16-08-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Prima camera, gebruik hem voor film en foto.

Stelt goed scherp bij veel zoomen.

Het enige dat ik mis is het scherp stellen via een ring, maar dit kan via focus knop of zijkant op de camera.

Camera op vakantie mee aan de schouder, een paar uur lang en geen klachten aan schouder of nek, lekker licht.

Ook heeft de camera een aantal uitbreiding mogelijkheid, zoal macro lens/ tele lens e.d.

Mooie camera die ik wel een tijdje hou, daarna waarschijnlijk een spiegelreflex ...

travel 25-08-2012

Beste jbusser en focusie,

De foto heb ik vergeleken met een Sony compact camera van rond de 100 euro en de mijne van de FZ 150.
Daar vond ik de Sony mooier van kleur, dat wel niet zegen dat de FZ wel scherper kan zijn.
Misschien heb ik anders ingesteld, vaak stand A of Automatisch.
Laat ik het zo zeggen: Ik vind de foto's prima maar heb (nog(geen "Wauw" factor" dan pas kun je van een 9 of 10 spreken dacht ik.
Maar wie weet kruip ik nog naar een mooie 8.
Waarom ik later een spiegelreflex wil is gewoon een gadget denk ik en het scherpstellen via een ring 'zo cool". maar ach wie weet heb ik dit mooi apparaat nog wel vele jaren, want ik kan er alles mee!!

Focussie 23-08-2012

Beste Travel,

Begrijp je bevindingen niet helemaal. De 7 voor fotokwaliteit is in mijn ogen nogal magertjes. Mijn foto's zijn vlijmscherp. Dat je al weer denkt aan een spiegelreflex is ook vreemd. Wat voegt dat voor je toe? Kijk anders eens naar FZ-200 (de opvolger van de FZ-150)Ik had een spiegelreflex maar ben met de FZ-150 zeer tevreden. Voor mij geen gejouw met lenzen etc. En de videokwaliteit is excellent.
mvg Focussie

Anoniem 24-08-2012

@ focusie
De voorkeur voor een SLR camera begrijp ik wel. Ben zel een SLR fotograaf die deze FZ150 aan het overwegen is, alleen iv.m. de veelzijdigheid.
Echter: deze camera moet het met een ca 1 cm grote sensor doen terwijl de spiegelreflexen veelal een APC-C formaat of full-frame sensor hebben dat écht wel ten goede komt aan de detaillering!
Verder heb je gelijk en bergrijp ik idd. de "7" voor fotokwaliteit ook niet. Als je zo tevreden bent: geef dan een negen of geef anders aan waarom het geen 9 is... toch???

joost039 26-07-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Prima veelzijdige camera. Maakt prachtige foto's en met een groot zoombereik. Hiervoor had ik een FZ28 deze ging kapot na 2 jaar en een maand buiten de garantie. Hij stelde niet meer scherp en het was te duur voor reparatie. Deze FZ150 gaat kapot na een half jaar. (Systeem error (Zoom)). Dus wat degelijkheid betreft kan het heel wat beter.

kvrooy 27-07-2012

beste joost
gewoon pech hebben
deze fout had ik bij mijn FZ18 ook
gewoon zand en of vuil tussen lens en lenshuis
het is beslist niet zo , dat de FZ150 net zo snel dat probleem krijgt---deze zoomt en stelt scherp---voor een groot deel in de lens zelf

Aad 02-08-2012

Opmerkelijk ! ik heb een FZ38 die ook na bijna 2 jaar niet meer scherp stelde maar ik kwam er te laat mee want destijds maar 1 jaar garantie ( nu 2 jaar ) . Ik heb ook omdat ik de kwaliteit fotos en zoom fantastisch vond Panasonic nog een kans gegeven en een FX150 aangeschaft. Hoop niet dat deze ook maar twee jaar meegaat want dan ben ik klaar met Panasonic en stap ik weer terug op Canon. Wel interessant dat het scherpstel probleem dus vaker voorkomt bij de FZ serie !!

Bre 16-07-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Een kleine week in mijn bezit. Wat een veelzijdige camera en wat een kwaliteit! Ondersteunt RAW en filmt zowel mp4 als AVCHD op 1080p. Voor de beginner is er een Intelligente Automatische Functie, voor de gevorderden zijn diverse eigen voorkeursinstellingen op te slaan. Een snelle Burst-functie voor sportopnamen of je spelende kinderen. Een prima en nog steeds scherpe zoom. Werkelijk alle denkbare instellingen kun je volautomatisch laten kiezen of zelf instellen...

slimmy 02-07-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Ik heb de FZ150 nu een poosje in bezit en hij bevalt prima.

Ik heb hiervoor de FZ5 en FZ100 gehad en gebruik deze dan altijd voor concertfotografie, dus zonder veel licht en zonder flits. Ik vind de fotos prima om te zien (en andere mensen ook, ook professionele fotografen)

Je moet alleen wel even met de instellingen spelen.

Maar in ieder geval een toptoestel!

kvrooy 08-06-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

snelle scherpstelling(focus) ook bij zoomen,zelf bij wat minder licht---je kunt ongestraft de iso hoger zetten,om een snellere sluitertijd te krijgen---zonder
ruis!!!overbelichtings compensatie en hdr functie werken prima
fijn in de hand liggende camera,met perfekte bediening
en natuurlijk fantastische foto's
ik vergelijk de gemaakte foto's met de foto's van de nieuwe spiegelreflex van mijn zoon---de fz150 fotos doen er niet voor onder
hoop van deze fantastische camera nog veel plezier te hebben

John Amby 02-06-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Ik kocht deze camera voor het gemak van een groter zoombereik (vorige was een Olympus met 10x zoom )en de andere mogelijkheden o.a.filmen enz.
Uit diverse tests waaronder Duitse komt deze op de eerste plaats met helemaal geen minpunten Tweede was een sony.
Volgens mij is hij niet slechter dan menige spiegelreflex.
met int.zoom krijg je scherpe foto s tot 32 X,maar ook als je verder inzoomt (digitaal) kun je prachtige scherpe foto smaken dankzij de optische stabilisator.Echter dit digitaal inzomen kun je ook naderhand doen op je computer met o.a.picasa dit is precies hetzelfde.
De camera bevalt prima .
Het is ook fijn dat je Nederlands als taal kunt invoeren in het toestel.

niekrus 09-05-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Heb de Panasonic speciaal gekocht voor het maken van foto's binnenshuis met flitser want ik dacht dat mijn oude sony cybershot dsc n2 de foto's niet scherp genoeg maakt maar helaas de Pansonic maakte helaas ook geen betere en scherpere foto's dan de Sony dus heb ik hem weer teruggestuurd, maar voor de rest vond ik het een prachtig apparaat, compact en makkelijk in gebruik en buiten maakte hij geweldige foto's maar die maakte mijn oude sony ook , wel een groot pluspunt was de 24x zoom maar ik wacht nog wel een tijdje tot er compacte camera's komen die wel echt goede foto's maken binnenshuis met flits

meijer1959 04-07-2012

De foto's zullen dan neem ik aan toch ook wel schemerdonker zijn, anders is het wel een erg wonderlijke camera. Overigens was mij nog niet bekend dat de Canon SX40 een haperende flitser heeft.

Andreas99 11-05-2012

Als je speciaal een camera zoekt die goede foto's binnenshuis maakt, met flitser, zul je toch echt beter af zijn met een spiegelreflex. Als je specifiek een compacte camera zoekt die binnenshuis perfecte foto's maakt met flits, ben ik bang dat je daar niet of nauwelijks in zult slagen. De Panasonic FZ-150 scoort overigens wereldwijd ( in zijn soort ) heel goed !

focussie 14-05-2012

Beste Niekrus
Om binnenshuis goede flitsfoto's te maken zou je eerst eens moeten kijken naar een externe flitser. De FZ-150 is geschikt voor een externe flitser (DMW-FL220, DMW-FL360, DMW-FL500). Het gebruik van een flits-parapluutje is aan te bevelen.
Probeer eens indirect te flitsen via plafond.
Overigens maak ik met de FZ-150 binnen zonder flits best redelijke foto's met een hoger iso waarde. Een spiegelreflex zal echt niet of nauwelijks verbetering brengen. Het probleem is dat met een directe flits de dichtbij beelden overbelicht worden en de verderaf te donker.

ramrod 23-05-2012

Dan kan u nog erg lang wachten of u moet bereid zijn om meer geld uit te geven met de huidige gebruikte techniek in de compact camera,s zal je nooit een scherpe en ruis vrij foto kunnen maken , of je moet een statief gaan gebruiken .

kvrooy 22-06-2012

beste niekrus
het is de bedoeling,dat je zonder flits foto's
maakt---door de iso hoger te zetten
bij de panasonic fz150 krijg je dan voldoende sluitersnelheid,en geen ruis in de foto
met flits zal je geen verbetering tov de sony hebben
dat geloof ik graag
de foto's van de fz150 zijn overigens van spiegelreflex kwaliteit

Erik B. 30-06-2012

Probeer de Canon SX40 eens. Maakt zelfs zónder flitsen in schemerdonker binnen fantastische foto's.

meijer1959 23-05-2012

Beste FZ150 liefhebbers, maak je niet druk. Ik denk niet dat Niekrus ooit een FZ150 in handen heeft gehad en ons probeert wat wijs te maken. En wel om de volgende redenen.

- Niemand koopt zo'n complexe (vrij dure)camera om er alleen maar wat foto's binnen en dan speciaal met ingebouwde flits te maken.
- De rest van de beoordeelde waarden zijn zo geflatteerd en totaal niet onderbouwd (allemaal 10) dat de hele review niet meer geloofwaardig is.

En zo kun je er nog wel een paar bedenken.

Als het anders is dan horen wij het graag Niekrus.

niekrus 22-06-2012

Ik kan jullie inmiddels vertellen dat mijn keus toch gevallen is voor de Canon 600 D deze maakt toch echt mooiere foto's bij schemer en donker met de interne flitser dan de Panasonic hij is alleen wel wat groter dan de Panasonic en de zoom is helaas minder maar ik ga toch voor de kwaliteit

meijer1959 04-07-2012

Beste Niekrus,
Wat betreft uw uiteindelijke keus voor de Canon 600D, dat kan ik me wel iets bij voorstellen. Persoonlijk vind ik de foto's binnenshuis van de Nikon D3100 (met kitlens) ook beter. Maar dan praat je wel over een spiegelreflex camera met veel grotere sensor. Je kunt nu eenmaal niet appels met peren vergelijken. Bij de FZ150 ben ik geneigd toch nog te veel in te zoomen (lichtverlies)waardoor de diafragmawaarde te hoog wordt.

nikkootje 06-05-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Na tegenvallende resultaten van vooral de landschaps-foto's met de Fujifilm HS20, toch de knoop doorgehakt en na lang wikken en wegen en reviews/testen lezen, de FZ150 aangeschaft. Gelijk flink aan de slag gegaan en de resultaten zijn tot zover prima. Ook de binnenshuis-foto's voldoen prima zelfs zonder flits. Alleen op de macro's (stand bloemetje)laat het toestel m.i. een steekje vallen t.o.v. de HS20, maar dat kan gewenning zijn en wellicht een andere instelling. Gebruiksgemak een 7, maar dit is gebaseerd op het gebruiksgemak van de HS20. Dat was allemaal iets gemakkelijker vanwege alle instelknopjes aan de rand naast het display. Bij de FZ150 moet je echt in het menu of in het quick-menu om bijv. de meet-stand te veranderen. Ook het zoom-knopje bovenop maakt het lastiger en k'moet soms echt even zoeken naar de afdruk-knop. Het tandwieltje rechts boven op de achterkant is een onding! Lastig te bedienen. De view-finder is prima. Voor de vormgeving ook een 7. De FZ150 is kleiner en weegt minder, maar dat is niet echt een voordeel, zeker bij max. zoom is het lastiger dit toestel stil te houden. Wat overigens wél vreemd is: de HS20 heeft 30x zoom en de FZ150 "maar" 24x. Ter vergelijk een duifje in een boom op max. zoom "gepakt" met beide toestellen. Het duifje op de FZ150 foto was een fractie groter! Digitale zoom stond op afwezig. Vreemd. Degelijkheid is lastig te beoordelen na deze paar dagen, maar het voelt allemaal iets minder degelijk aan als bij de HS20.....beetje plastic-achtig. Het toestel ligt verder prima in de hand. Kortom, tot zover dik tevreden met de tot nu toe gemaakte foto's en daar ging het mij om. De rest zal een kwestie van wennen zijn.

Heidy85 28-05-2012

De krachtige 24x optische zoom (gelijk aan 25-600 mm op een 35mm-camera) kan worden verhoogd tot 32x zoom met de functie Intelligent Zoom, waarbij gebruik wordt gemaakt van de Intelligent Resolution-technologie om de beeldkwaliteit te behouden.

hansw49 30-04-2013

Beste NIkkootje,

Ik las toevallig op een ander forum dat je inmiddels een fz200 hebt aangeschaft.
Ik was van plan de fz 150 aan te schaffen ,omdat de laatste modellen tegen een
Scherp prijs worden aangeboden. Maar nu twijfel ik een beetje .
Gaarne advies en bied je je fz150 te koop aan.

Mvg. Hans.

Focussie 04-05-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Na het gebruik van diverse camera's gebruik ik deze camera enige maanden en ben zeer tevreden. De camera presteert uitzonderlijk goed. Ook met weinig licht zijn de resultaten boven verwachting. Scherpte is zeer goed. Door erg weinig ruis is een flits in veel gevallen overbodig. Ook de HD video presteert goed. Het zoombereik van 25 tot 600 mm is in de meeste gevallen toereikend. Uiteraard is het diafragma wat minder (2.8 bij 25 mm tot 5.2 bij 60 mm) dan bij dure losse lenzen maar door het lage ruisniveau bij hogere iso-waarden is dat niet echt een handicap.
Opvallend is de goede werking van de stabilisator waardoor in de uiterste zoomstand nog scherpe foto's uit de hand kunnen worden gemaakt.
Voor mij geen spiegelreflex meer met het risico van stof in de camera en het gesjouw met een batterij lenzen etc.

Andreas99 19-04-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Heb deze camera nu enkele dagen in bezit en uitgebreid kunnen vergelijken met de ( wat oudere ) DMC-FZ38 en de DMC-FZ45. Wat een enorme verbetering, vooral t.o.v. de FZ45 !! Veel betere foto's, met name bij wat minder licht, een zeer snelle scherpstelling en een verbluffende filmkwaliteit in de FSH stand. Heb geen gebruik gemaakt v/d PSH stand omdat : 1e mijn TV uitsluitend geschikt is voor AVCHD en niet voor AVCHD progressive ( met gebruik v/e SD card ) en 2e ik geen spectaculair verschil in beeldkwaliteit verwacht. Mogelijk zou ik een PSH opname wel kunnen afspelen met gebruik v/e mini HDMI kabeltje v/a het fototoestel maar dat test ik later nog wel eens. Het toestel heeft zeer veel instelmogelijkheden, zowel handmatig als automatisch. Voorlopig heb ik me beperkt tot de P-stand met eigen voorkeurinstellingen.
De zeer duidelijke display is draaibaar, iets dat erg handig kan zijn in sommige situaties en kan tevens ingeklapt worden ter bescherming.
Verder is dit toestel vrij gemakkelijk in gebruik, evenals zijn voorgangers. Voor een dergelijke camera als deze is het gewicht zeer acceptabel. Met een camera als deze kom je kwalitatief toch steeds dichter bij een ( veel zwaardere ) reflexcamera. Het toestel is goed in de hand te houden door een goede
vormgeving. Tenslotte durf ik voor degelijkheid gerust een hoog cijfer te geven, gezien mijn jarenlange ervaring met gelijksoortige Panasonic camera's !

rekumwb 07-03-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Ik had voorheen een los fototoestel en videocamera. Ik wilde een camera hebben dat beide functies goed kon en verder aan de volgende eisen moest voldoen:

- goede, heldere en scherpe foto's binnenshuis onder slechte lichtomstandigheden van bewegende objecten (3 spelende kids bijvoorbeeld)
- idem voor video-opnames
- full HD en High Speed video-opnames
- goed zoombereik (vanaf ongeveer 110mm/4x)
- makkelijk te hanteren (menu's & instellingen), want mijn vrouw moet er ook mee overweg kunnen en die houdt niet van veel instellingen ;-)
- kantelbaar scherm
- de mogelijkheid om tijdens het filmen ook een foto te maken (liefst zonder onderbreking van de opname)
- Goede macro functie
- Snelle autofocus bij video-opnames
- NIET TE DUUR! (+/- 500 euro)

Vervolgens ben ik de afgelopen maanden aan de slag gegaan om vele reviews te lezen en in verschillede camera's in de winkel te bekijken.

Videocamera's die kunnen fotograferen vielen al gelijk af vanwege de slechte fotoprestaties en prijs. Ik wil geen gigantisch dure/grote DSLR, waardoor de keuze eigenlijk alleen bij de zogenaamde "supezooms en/of bridgecamera's" kwam te liggen.
Een DSLR met goede zoom (bijv 14-140 of 14-110 lens) en bovengenoemde functies kost een vermogen en is een gigantisch apparaat (bijv. Sony A65, Nikon D5100) en hebben meestal een matige autofocus tijdens het filmen.

Canon en Fuji hebben onlangs beiden een mooi toestel op de mart gebracht (G1x en X-S1), maar deze kosten momenteel 750 euro en dat vind ik te duur.

Mijn keus was eigenlijk op de FZ150 gevallen, maar ik zag dat de nieuwe Sony Nex-5n met 18-55 lens betaalbaar was en superieure foto's zou maken (kijk maar inde DxOMark test) Daarom (tegen beter weten in, want ik wist dat de zoom matig zou zijn) deze besteld.

De Nex-5n is een super apparaat, dat werkelijk fantastische foto's en filmopnames maakt. Ik fotografeerde in een bijna geheel donkere ruimte en had nog steeds een goed belichte en scherpe foto. Ik vond de prestaties (voor wat ik gewend was) bijna onwerkelijk, maar.....de zoom was te kort en ik vond het handmatig draaien te stroef gaan, dus terug gestuurd en de FZ150 besteld.

Tegelijk had ik ook een Canon SX40hs en de nieuwe Fuji HS30exr besteld en tevens de Sony HX100v van mijn schoonvader geleend. Ik had vorige week dus alle superzooms van dit moment tegelijk thuis en onder dezelfde omstandigheden getest.

De Fuji heb ik na 10 minuten terug in de doos gestopt. Mooi vormgegeven apparaat met snelle autofocus en mooie foto-en-videoopnames, maar er is 1 groot probleem met deze camera en dat is de werking van de zoomring. Deze gaat, net als bij de hs20ex, ontzettend stroef en haperig, waardoor het zoomen tijdens filmen onmogelijk vloeiend gaat. Dat vind ik juist een belangrijk punt. Voor iemand die deze functie niet belangrijk vind kan ik de camera zeker aanraden.

De HX100v vind ik slechte foto's maken met zeer veel ruis bij lage iso's. Ik las dat Sony deze week de HX200v heeft geïntroduceerd me 18mp sensor, maar ik vraag mij af of de problemen daarmee verholpen zijn. Deze camera viel qua prestaties ook na een aantal minuten af. Overigens is hij wel volgeladen met allerlei mooie gadgets (3D, sweep panorama, gps, etc.) maar daar geef ik niet om.

De strijd ging uiteindelijk om de Canon en de Panasonic. Deze gaan op alle vlakken bijna gelijk op. Ik vond het eigenaardig dat onder de zelfde slechte lichtomstandigheden de camera's, afhankelijk van het object, verschillende kwaliteit foto's maakten. De ene keer was de Canon duidelijk beter en dan weer de Pana. Op dat gebied kon ik ook geen echt onderscheid zien.

Ik ben overigens niet echt onder de indruk van de fotokwaliteit onder slechte lichtomstandigheden ('s avonds, binnehuis met gedimd licht) van alle in deze review genoemde toestellen behalve de Sony Nex-5n. Dat komt uiterdaard door de kleine sensor van deze toestellen terwijl Sony aan APS-sesor heeft.

Wat uiteindelijk de doorslag gaf om voor de FZ150 te kiezen was zijn autofocus tijdens video-opnames bij slechte lichtomstandigheden ('s avonds, binnen). De Canon lukte het niet om te goed te focussen en bleef zoeken, terwijl de Pana gelijk scherp stelde en scherp bleef, zelfs tijdens het maximaal zoomen. Ook de lichtopbrengst was beduidend beter bij de Pana. De Canon maakte veel te donkere opnames.

Tevens vond ik bij de Canon:
- de menu's en het snel instellen wat omslachtiger gaan (kan gewenning zijn)
- het scherm is van mindere kwaliteit, alhoewel ik mij daar niet aan stoorde(ik zou daar de keuze niet van laten afhangen, want het scherm is veder goed leesbaar en helder)
- De bouwkwaliteit minder (helemaal glad oppervlak) en de grip iets minder goed.
- meer last van rolling-shutter effect bij het bewegen tijdens het filmen

Overigens presteren deze 2 camera's vrijwel gelijk in goede lichtomstandigheden en kan juist de 35x zoom van de Canon(ipv 24x) voor sommige mensen juist de doorslag geven. Ik vond dit verschil in zoombereik nauwelijks echt merkbaar,maar ook dat is wellicht omdat 24x al meer dan voldoende en zeer indrukwekkend voor mij is.

De FZ150 presteert overigens wel sneller in goede lichtomstandigheden en ik vond het algemeen gevoel dat ik bij de camera kreeg net iets prettiger.

Het scheelt niet veel, het is maar wat je uiteindelijk er mee wilt doen, maar voor mij, gelet op de in het begin genoemde punten, vond ik de FZ150 beduidend beter als de rest van de concurrentie. Ik heb op sommige punten concessie moeten doen (foto/film bij slecht licht), maar over het algemeen ben ik zeer tevreden met dit product en voldoet het in ieder geval als totaalplaatje aan mijn eisen.

rekumwb 07-03-2012

- idem voor video-opnames
- full HD en High Speed video-opnames
- goed zoombereik (vanaf ongeveer 110mm/4x)
- makelijk te hanteren (menu's & instellingen), want mijn vrouw moet er ook mee overweg kunnen en die houdt niet van veel instellingen ;-)
- kantelbaar scherm
- Goede macro functie
- Snelle autofocus bij video-opnames
- NIET TE DUUR! (+/- 500 euro)

Videocamera's die kunen fotograferen vielen al gelijk af vanwege de slechte fotoprestaties en prijs. Ik wil geen gigantisch dure/grote DSLR, waardoor de keuze eigenlijk alleen bij de zg. "supezooms en/of bridgecamera's" kwam te liggen.
Een DSLR met goede zoom (bijv 14-140 of 14-110 lens) en bovengenoemde functies kost een vermogen en is een gigantsich apparaat (bijv. Sony A65, Nikon D5100) en hebben meestal een matige autofocus tijdens het filmen.

Canon en Fuji hebben onlags beiden een mooi toestel op de mart gebracht (G1x en X-S1), maar deze kosten mometeel 750 euro en dat vind ik te duur.

De Nex-5n is een super apparaat, dat werkelijk fantastische foto's en film-opnames maakt. Ik fotografeede in een bijn ageheel donkere ruimte en had nog steeds een goed belichte en scherpeoto. Ik vond de prestaties (voor wat ik gewend was) bijna onwerkelij, maar.....de zoom was te kort en ik vond het handmatig draaien te stroef gaan, dus terug gestuurd en de FZ150 besteld.

De Fuji heb ik na 10 minuten terug in de doos gestopt. Mooi vormgegeven apparaat met snelle autofocus en mooie foto-en-videoopnames, maar er is 1 groot probeem met deze camera en dat is de werking van de zoomring. Deze gaat, net als bij de hs20ex, ontzettend stroef en haperig, waardoor het zoomen tijdens filmen onmogelijk vloeiend gaat. Dat vind ik juist een belagrij punt. Voor iemand die deze functie niet belagrijk vind kan ikde camera zker aanraden.

De HX100v vind ik slechte foto's maken met zeer veel ruis bij lage iso's. Ik las dat Sony deze week de HX200v heeft geintroduceert me 18mp sensor, maar ik vraag mij af of de problemen daamee verholpen zijn. Deze camera viel qua prestaties ook na een aantal minuten af. Overigens is hij wel volgeladen met allerlei mooie gadgest (3D, sweep panorama, gps, etc.) maar daar geef ik niet om.

De strijd gig uieidelijk om de Canon en de Panasonic. Deze gaan op alle vlakken bijna gelijk op. Ik vond het eigenaardig dat onder de zelfde slechte lichomstandigheden de camera's, afankelijk van het object, verschillende kwaliteit foto'smaakten. De ene keer was de Canon duidelijk beter en dan weer de Pana. Op dat gebied kon i ook geen echt onderscheid zien.

Wat uiteindelijk de doorslag gaf om voor de FZ150 te kiezen was zijn autofocus tijdens video-opnames bij slecte lictomstandigheden ('s avonds, binnen). De Canon lukte het niet om te goed te focussen en bleef zoeen, terwijl de Pana gelijk scherp stelde en scherp bleef, zelfs tijdens het maximaal zoomen. Ook de lichtopbrengs was bedudiend beter bij de Pana. De Canon maakte veel te donkere opnames.

Tevens vond ik bij de Canon:
- de menu's en het snel instellen wat omslachtiger gaan (kan gewening zijn)
- het scherm is van mindere kwaliteit, alhoewel ik mij daar nie aan stoorde(ikzou daar de euze niet van laen afhangen, want het scherm is veder goed leesbaar en helder)
- De bouwkwalieit minder (helemaal glad oppevlak) en de grip iets minder goed.
- meer last van rolling-shutter effect bij het bewegen tijdens het filmen

Overigens presteren deze 2 camera's vrijwel gelijk in goede lichtomstandigheden en kan juist de 35x zoom van de Canon(ipv 24x) voor sommige mensen juist de doorslag geven. Ik vond dit verschil in zoombereik nauwelijs echt merkbaar,maar ook dat is wellicht omdat 24x al meer dan voldoende en zeer indrukweeknd voor mij is.

De FZ150 presteerd overigens wel sneller in goede lichtomsandigheden en ik vond het algemen gevoel dat ik bij de camera kreeg net iets pretiger. Het scheelt niet veel, het is maar wat je uieindelijk er mee wilt doen, maar voor mij, gelet op de in het begin genoemde punten, vond ik de FZ150 beduidend beer als de rest van de concurrentie.

Ik hoop dat deze review, mensen opzoek naar een zelfde camera als ik, iets hebben gehad aan deze review.

Rob Nee 18-03-2012

Prima vergelijking want ik twijfel tussen de Canon en de
Panasonic. Hiermee kan ik prima uit de voeten. Bedankt!

Danwill 16-04-2012

Beste Rekumwb,

Dank je wel voor deze zeer uitgebreide review. Hier heb ik echt veel aan gehad, omdat ik door de bomen het bos vaak niet meer zag. Ik wilde ook een goede fototoestel, maar met de mogelijkheid om ook in full-HD te kunnen filmen, zonder al te grote beperkingen. De knoop is nu doorgehakt, ik ga voor de FZ150 van Pana.

Groetjes,
Willem

Erik zelf 17-06-2012

Hallo RekumWB. Ik twijfel tussen Panasonic FZ-150 en de Canon SX-40. Voor mij is van belang dat de camera
a) bij slecht licht goed fotografeert (ik las al dat hier niet echt onderscheid in zit, en
b) dat hij bewegende beelden (sporten van kinderen) goed aankan. Dit kan mijn huidige camera niet goed. Kun jij mij, gelet op b) adviseren welke camera beter presteert?

M.vr.gr.
Erik

Fox78 12-03-2012

Ik zou ook graag willen weten waar je camera's kunt bestellen die daadwerkelijk uitgeprobeerd mogen worden binnen de zichttermijn. De meeste online winkels accepteren toch alleen ongebruikte retourzendingen?

Ik heb afgelopen jaar een Fuji finepix hs20 gekocht maar ben om dezelfde redenen als bovengenoemd teleurgesteld, m.n. door de zoomring. De Panasonic lijkt al met al een betere koop.

Barend62 07-03-2012

Heel erg bedankt voor deze zeer uitgebreide review. Ik zit met hetzelfde dilemma: fotograferen en filmen bij danswedstrijden. Bewegende mensen bij slechte lichtomstandigheden. Wat me ook aanspreekt bij dit toestel is de 5 fps incl. autofocus en de zoomknop aan de zijkant van de lens. Ik vind de reactie snelheid van een toestel veel belangrijker dan het zoombereik. Via welke firma had je die meerdere toestellen besteld?

EliseR 01-03-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Ik ben net op een verre vakantie geweest. De FZ150 bevalt prima. Makkelijk in gebruik. De HD-filmpjes zijn haarscherp. Een verbetering met mijn vorige toestel de panasonic dmc tz-7. De foto's zijn zowel binnen als buiten prachtig. Binnen heb je haast geen flits nodig, erg weinig ruis. De zoom is helemaal geweldig. Ik zat op een wiebelig bootje, maar toen heb ik nog haarscherpe foto's met een behoorlijke zoom, zonder statief kunnen maken. Er zijn nog heel mogelijkheden, maar die moet ik nog ontdekken. Ik bedoel maar je kan van alles handmatig instellen. Kortom ik vind het een aanrader.

TonFZ150 28-02-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Heb dit toestel nu paar weken in mijn bezit, maar moet zeggen, wil niets anders meer. Kwaliteit fotos is meer dan ik verwacht had, weinig ruis, tot geen. In donker foto's maken is meer dan simpel geworden. Heb er wat voorzet lenzen bij gekocht, macro en super macro.
64 Gig kaartje erin. Videos maakt deze cam ook als de beste. Zeker een aanrader

travel 28-02-2012

Waar heb je die voorzet lenzen gekocht?
Ik ben tot nu toe ook zeer tevreden met de FZ 150 heb hem nog maar net.

B. Haima 22-01-2012
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Na jarenlang gefotografeerd te hebben met de Sony DSC-F828, vorig jaar overgestapt op de Panasonic Lumix DMC-FZ100. Deze camera viel mij erg tegen. De fotokwaliteit bij weinig licht en bij het maximaal inzoomen was erg slecht. Veel ruis en erg onscherp. Ik gebruik mijn camera voornamelijk voor natuur (planten,vogels) en landschapsfotografie en daarvoor is een camera met een groot zoombereik en ook een redelijk groothoek erg handig. Ook vind ik het erg handig dat een camera makkelijk mee te nemen is en niet al te groot of zwaar is. Omdat de mogelijkheden, het ontwerp en de prijsklasse van de FZ100 mij wel beviel ben ik na het lezen van de wat betere kritieken, overgestapt op de Lumix FZ150. Dit was voor mij echt een aanzienlijke verbetering. Omdat ik de zwakke punten van de FZ100 erg goed ken heb ik de camera juist hierop uitgebreid getest en inderdaad heeft Panasonic bij de FZ150 deze punten, het fotograferen bij weinig licht en bij het gebruik van de maximale zoom (uit de hand fotograferen) sterk verbeterd. Voor mijn doeleinden is de FZ150 op dit moment de perfecte camera waarmee je erg mooie foto’s kunt maken. De videomogelijkheid van de FZ150 heb ik nog maar weinig gebruikt maar ziet er bij de eerste indruk ook erg goed uit.
Kortom, ik ben erg tevreden over de Lumix FZ150 en het is een camera waar ik nog een hele tijd mee vooruit kan.

Cineversity.TV 17-12-2011
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

We hebben een TV station waar we met Panasonic DVX100A filmen. We gebruiken deze camera's voor ons jongerenteam. Prachtige beelden, zonder meer. Om echt goede resultaten te bereiken zul je toch een beetje moeten studeren op de camera. De cam laat de competitie van Canon en Sony achter zich in onze ogen. Kortom een geweldig resultaat Panasonic ga zo door

Henk van Rixel 25-11-2011
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

perfecte foto's. Stelt heel snel scherp. Zeer uitgebreide moelijkheden om in moeilijke situaties te fotograveren. Een grote vooruitgang in vergelijking met mijn vorige Panasonic [FZ 50], echter de kunststof behuizing vind ik minder. Ik had liever gezien dat ook dit toestel een metalen behuizing had gehad om meer in handen te hebben. Maar perfecte foto's kun je er mee maken.

FreeWilly9400 02-01-2012

Beste,

Ik bezit ook een FZ50. Welke zijn de punten waarop vooruitgang is geboekt? Waarom geen echte spiegelreflex. Graag info daar ik overweeg om ook een stapje hoger te gaan.

Verhagen E 29-10-2011
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Ben erg blij de overstap gemaakt te hebben van de Fz45 naar de FZ150 toch weer een verbetering.
Enorm scherp en mooie kleuren. Filmen in HD gaat zeer goed. Enorm goede alround camera. Groothoek en tele alles in een camera en goede beeld kwaliteit.
Ruis is ook aanzienlijk verbeterd.

mhaagsma 16-01-2012

Een vraagje: kun je met deze camera ook mooie vogelopnames maken van bijvoorbeeld roofvogels in de lucht? Ik heb de FZ 28 en dan is enorm veel ruis.

mariette

Tronix 24-10-2011
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

Goed belichte scherpe foto's, lekker compact niet zwaar. Filmen in Full HD met de super stabilisator gaat perfect. Zojuist op de fiets gefilmd met prima resultaat Met een extra flitser maak je echt perfekte foto's. Een echte alles kunner. Nu nog even een broekriemtasje vinden voor deze reis-metgezel...

ItzMe2134 28-11-2011

Hallo Tronix,
Wat bedoel je met precies 'extra flitser'?
Is de ingebouwde flitser onvoldoende?

patokyo 11-10-2011
Geschreven voor: Panasonic DMC-FZ150 zwart

een fantastische camera, veel gebruiksmogelijkheden.
Ruis bij iso800 te verwaarlozen. Foto's in format 1:1 mogelijk.
Full HD video incl zoom gaan soepel en scherp